Bygget av Helsingfors andra centrum inlett

_Dessa nya byggnader ska stå i Böle centrum. Foto: UusiPasila
_Dessa nya byggnader ska stå i Böle centrum. Foto: UusiPasila
Böles nya järnvägstation i Triplaområdet. Foto: YIT
Böles nya järnvägstation i Triplaområdet. Foto: YIT
Byggandet av H-Fors andra centrum inlett. Spårvägen finns redan. Foto: UusiPasila
Byggandet av H-Fors andra centrum inlett. Spårvägen finns redan. Foto: UusiPasila

Helsingforsstadsdelen Böle, (Pasila på finska) byggs under de kommande åren ut till den finska huvudstadens andra centrum, cirka en och en halv mil norr om den ursprungliga stadskärnan.

Med tanke på närheten till Helsingfors flygplats blir Böle en allt viktigare knutpunkt för trafiken. Det är meningen att det nya Böle ska bli ett modernt, nytt stadscentrum av såväl regional som riksomfattande betydelse.

Byggandet av detta andra centrum startade för kort tid sedan med gatu- och områdesarbeten i byggområdet Tripla i Mellersta Böles centrum med omgivning.

Schaktningen av en arbetstunnel för metroreserveringen leder Lokvägen till en omfartsväg.

 

För den framtida metrolinjen Tölö–Böle schaktas en arbetstunnel och de bantunnlar som hänför sig till centrumkvarteret. Arbetet inleddes redan i juli vid Lokvägen söder om den befintliga Bölebron. Tunneln schaktas genom sprängning några meter åt gången.

 

Fastigheterna inom sprängningsarbetenas influensområde inspekterades före arbetena med tanke på vibrationskänsliga konstruktioner och anordningar. Vibrationerna från schaktningen följs med mätare i näromgivningen. Syftet är att se till att vibrationerna inte överskrider de tillåtna gränserna.

 

Till följd av tunnelarbetena dirigerades Lokvägen till en 300 m lång omfartsväg. Den förläggs till den gamla bangården under Bölebron, öster om den befintliga Lokvägen. Trafiken leds via omfartsvägen ända till sommaren 2015.

 

Pålningsarbetet för bropelarna har inletts på den gamla bangården söder om den befintliga bron och arbetet på en ställning som behövs för brodäcket. Senare på hösten byggs landfästet i västra broändan. Den nya bron byggs intill den gamla, söder om denna.

 

Första fasen av gatuavsnittet mellan Jämsägatan och den nya Lokvägen inleddes med bygget av körramper från Industrigatan till Bangårdsvägen, Maskinverkstadsstråkets bro och östra mynningen av den nya betongtunneln. Dessa arbeten inleds under hösten 2014 och första byggfasen avslutas sommaren 2016.

 

På senhösten omregleras trafiken på Bölegatan så att vatten‑, avlopps- och elledningarna under gatan kan flyttas till sina nya ställen eller helt och hållet förnyas.

 

År 2040 har Böle uppskattningsvis 20 000 invånare och arbetsplatser för 50 000 anställda. Helsingfors stad satsar betydligt på att utveckla Böle med gator, trafikarrangemang och kollektivtrafik. Trafikverket bygger ett tilläggsspår i väst för att göra tågtrafiken smidigare. YIT bygger Böle centrum i form av Tripla, som omfattar tre kvarter och underjordiska lokaler med bl.a. ett köpcentrum, kontorslokaler, en parkeringsanläggning, bostäder och ett hotell.

 

Källa: Projektet: Liikennevirasto, www.uusipasila.fi,