Idag den 23 oktober satte Stockholm läns landshövding Chris Heister metaforiskt det första spadtaget för Solnas Mall of Scandinavia. Chris Heister klippte bandet, som hölls av Jan Johansson, vd för PEAB, Olivier Coutin, Managing Director Nordic för Unibail-Rodamco samt Pehr Granfalk, Solna kommunstyrelses ordförande. Det nya shoppingcentret öppnar hösten 2015 och blir granne med den nya nationalarenan. Mall of Scandinavia kommer erbjuda 101 000 kvadratmeter shopping, vilket motsvarar Gallerian, NK, Sturegallerian, Åhléns City och PUB tillsammans.
Under spadtagseventet hälsade Per Ronnevik, Director of Development Nordic på Unibail-Rodamco, alla välkomna.
- Vi har en unik möjlighet att utveckla något nytt i Stockholm, vilket det inte har gjorts på länge. Vi sätter en ny standard för hur shopping ska upplevas i Skandinavien, inledde Per Ronnevik.
Mycket av tonvikten låg på att den nya jättegallerian kommer bli lönsam. Studier har gjorts för att befästa Mall of Scandinavias kommersiella gångbarhet. Per Ronnevik berättade att gallerian kommer att ligga endast sju minuter från city, med pendeltåget. Bussar och tunnelbana finns inom gångavstånd och det kommer finnas avfarter från både E18 och E4:an. Parkeringsplatser anläggs i två våningar under mark och tre våningar ovanför gallerian, så att kundtillströmningen kan ske optimalt. Sammanlagt 4 000 parkeringsplatser anläggs.
- Sverige ligger i topp i EU i BNP-utveckling. Det flyttar in 40 000 människor i Stockholm varje år. Siffrorna talar sitt tydliga språk, det finns ett underlag, fortsatte Per Ronnevik.
Gert Wingårdh presenterade kort arkitekturen genom ett par illustrationer på interiören. De fyra elementen står som inspiration bakom gallerians fyra olika huvudytor. Hela stråket löper i en åtta, för att minimera de döda ytorna. Chris Heister, Stockholm läns landshövding tog till slut till orda och berättade att för henne känns det futtigt att kalla Mall of Scandinavia för ett köpcentrum.
- Destinationen är en framgång för hela Sverige. Man åker inte hit bara för att handla, man åker hit för att få en upplevelse. Detta är en ny dimension av shopping. Det är en total upplevelse som växer fram, berättade Chris Heister.