Till tonerna av Reimers Swinger band slog portarna upp till Nya Hornstull under fredagsförmiddagen. Ett par hundra besökare stod och trängdes i led för att komma in. Nya Hornstull är en ny handelsplats på Söder i Stockholm med 39 nya butiker och restauranger. Handelsplatsen är en del av ett större stadsutvecklingsprojekt i samarbete med Stockholms stad och SL.
Förutom den 11 000 kvadratmeter stora handelsplatsen har Stockholms stad skapat två nya torg och SL har uppgraderat sin tunnelbanestation enligt sitt koncept ”Mötesplats SL”. Dessutom har Bonnier Fastigheter tidigare utvecklat cirka 13 000 kvadratmeter moderna kontor.
Målsättningen är att vara den naturliga mötesplatsen för de 30 000 boende i närområdet samt för arbetande och resenärer som passerar Hornstull.
- Innehållsmässigt, man kan säga att det är 11 000 kvm i två plan. Det är inte gigantiskt stort. Vi har valt att nischa oss mot mode, mat och livsstil. Det här är ett stadsdelscentrum, så det är anpassat för de som bor och jobbar i Hornstull. Tanken är att man ska kunna göra sina dagliga ärenden, men samtidigt kunna hitta nya butiker. Vi har valt att blanda välkända namn med mindre nischade butiker, berättar Miranda Jensen, marknadschef på Bonnier Fastigheter.
- Det här är ett oerhört viktigt projekt för oss och vi är så klart stolta över hur lyckad hela stadsdelsutvecklingen blivit. Målet har varit att göra Hornstull till en trygg plats med förbättrad tillgänglighet, att tillföra service till området och inte minst att göra det till en naturlig mötesplats. Med facit i hand tycker jag att vi har lyckats bra, säger Tomas Hermansson, vd för Bonnier Fastigheter i ett pressmeddelande.