Upprustningen av Strömsundsbron går in i en ny fas med höjdjustering och höjd bärighetsklass

Arbetet med att byta ut de 60 rostskadade kablarna har varit intensivt. FOTO: TORBJÖRN BERGKVIST/SVEVIA

Det tekniskt utmanande arbetet med att byta ut Strömsundsbrons 60 rostskadade delkablar är nu färdigställt. Under 2024 och 2025 fortsätter projektet, då med fokus på att höja brons bärighetsklass så den framöver kan trafikeras med fordon som väger uppemot 74 ton.

Av: Annika Wihlborg

För att höja Strömsunds-brons bärighetsklass kommer Trafikverkets entreprenörer, som upp handlas inom kort, att åtgärda nitförband och ståldetaljer under bron, montera räcken mellan gång och cykelväg och vägbana, byta ut nio fogar samt förbättra övergångskonstruktionerna, alltså anslutningarna mot vägen, på båda sidor av bron.

Under hösten 2023 pågår arbetet med att justera höjden på bron så den rör sig som den ska. Det görs för att undvika följdskador. Justeringen av brons höjd genomförs genom att ändra kablarnas längd längst ner vid infästningen till bron. 

 

b
Nu pågår arbetet med att justera brons höjd.
FOTO: JOHN LÖFGREN/TRAFIKVERKET

Komplexa tekniska förutsättningar
Arbetet med att rusta upp den 330 meter långa Strömsundsbron, som stod klar 1956, är och har varit relativt komplext med tanke på att det är en snedkabelbro, en brotyp där brobanan är direkt förbunden med pyloner genom sneda kablar eller stag. 

Projekteringsfasen som föregick själva kabelbytet var därför lång och omfattande, med brospecialister från såväl Svevia som Trafikverket inkopplade. Entreprenören Svevias arbete med att byta ut de 60 delkablarna inleddes hösten 2021 och arbetet har varit intensivt med sjudagarsveckor.