Hasselbacken köps upp av Pop House Sweden

Bild: Pandox.
Bild: Pandox.

Ägandet av Hasselbackens verksamhet på Djurgården i Stockholm har övergått från Scandic Hotels till Pop House där Conni Jonsson och Björn Ulvaeus är huvudägare. Fastigheten kommer fortsatt ägas av Pandox AB. Pandox portfölj omfattar 145 hotellfastigheter med totalt 32 200 rum i femton länder.

Försäljningspriset uppgår till ca 230 MSEK på skuldfri basis och affären beräknas ge en reavinst för Scandic på omkring 180 MSEK. De nya ägarna tar över driften av hotellet den 1 mars 2019.

ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus och nyförvärvet Hasselbacken ingår i Pop House Sweden´s koncern som grundades 2014. Med övertagandet av Hasselbacken skapar Pop House förutsättningar att förverkliga sin vision att bli en nöjesdestination av rang.

Hasselbacken är en institution och en del av svensk hotell- och restauranghistoria. Med sina festsalar i unik miljö, restaurang, bar, konferenslokaler och hotell med drygt 100 rum blir det ett perfekt komplement.

- Förvärvet av Hasselbacken har varit en naturlig del av Pop House utveckling och en del av strategin sedan start. Vi har en långsiktig agenda och kommer fortsätta utveckla våra verksamheter på Djurgården, säger Mattias Tengblad, VD och koncernchef, Pop House Sweden. 

- Jag vill att Hasselbacken ska återfå sin forna glans och än en gång bli den oas som det faktiskt varit. Ända sen jag var med och gjorde Kristina från Duvemåla, Chess och Mamma Mia! på Cirkus har jag känt att Cirkus och Hasselbacken hör ihop. Hasselbacken kompletterar våra övriga verksamheter och nu är vi på god väg att förverkliga visionen om en unik teater-, musik- och nöjesdestination på Djurgården, säger Björn Ulvaeus. 

 

.