Vid inredningen av en butik eller en galleria finns det många aspekter som spelar in. Något som påverkar kunden mer än man ofta kan tro är valet av färger, dofter och möblering. Färgerna påverkar humöret och denna kunskap tar butiksinredaren vara på. Centrum & Galleria har intervjuat flera experter inom inredningsdesign och färg- och doftlära.
Erika Norberg är inredare och designer på Stocklounge. Hon arbetar mycket med färg i inredningen. Hon berättar att olika färger förmedlar olika känslor.
- När man färgsätter en butik utgår man ifrån vilken typ av produkter man ska sälja, vilken målgrupp man vill locka till sig och vilken känsla man vill förmedla, berättar Erika Norberg. Rött är till exempel en aktiv, impulsiv och snabb signalfärg som skriker efter uppmärksamhet. Den gör dig hungrig, får pulsen att öka och uppmanar till rörelse. Det är inte en slump att många snabbmatskedjor och matbutiker använder just rött i sina inredningar. Du ser sällan rött i butiker som säljer spa- och hälsorelaterade produkter. Där är det vanligare med blått och vitt. Vitt som står för renhet och säkerhet och blått som ger en lugn och stabil känsla. Säljer du produkter som är kopplade till naturen eller innehåller något naturligt och ekologiskt så är grönt en given färg. Den är ärlig, färsk och frisk. I andra sammanhang kan grönt användas för att symbolisera lycka och ungdomlighet.
Grönt får folk att minnas
Erika Norberg berättar att det egentligen inte finns några färger man bör undvika. Allt beror på vad man säljer. Dock kanske man kan akta sig för att använda alltför skrikiga färger, som kan trötta ut ögat. Och det är bättre att använda ett par få färger enhetligt, för att inte skapa ett rörigt intryck. Däremot finns det vissa färger som är att föredra.
- I en brittisk undersökning från 2004 fick försökspersoner titta på ett antal produkter med olika bakgrundsfärg i en butik, fortsätter Erika Norberg. Testet visade att grönt var den färg som drog åt sig flest blickar och gjorde att folk bäst kom ihåg vilka produkter de sett. Man måste dock alltid utgå ifrån de produkter man själv säljer och inte stirra sig blind på tester men det kan vara intressant att ha med sig i tankarna.
Dofter påverkar
Även dofter spelar in och om det görs på rätt sätt kan även en butik doftsättas för att påverka kunden. Konsumenter är sällan medvetna om att de känner dofterna, men undermedvetet påverkas deras uppfattning om butiken, berättar Erika Norberg.
- Ett tydligt exempel är doften av gräddade bake off-bröd i matvarubutiken som förstärker känslan av färskhet och får oss att handla mer ut hela sortimentet. Det blir allt vanligare att butiker anlitar en doftkonsult som tar fram en doft som är anpassad efter den känsla butiken vill förmedla. För den som säljer begagnade bilar kan en dos nybilsdoft göra susen och i väskaffären kan skinndoften möta kunden i dörren trots att samtliga väskor är gjorda av plast. Allt fler klädmärken parfymerar även kläderna med sin egna signaturdoft vilket är ytterst effektivt då kunden får en extra dimension i upplevelsen av plagget och varumärket.
Tips från en doktorand
Kristina Bäckström är doktorand, med inriktning mot marknad- och konsumentkultur, vid Lunds Universitet. Hon berättar att inredaren bör tänka på två saker när en butik möbleras. Först och främst behövs det finnas en överensstämmelse mellan butikens koncept och miljöns utformning. Kunder använder olika aspekter av miljön, så som färg, material, dekoration och så vidare, för att skapa en uppfattning om vad det är för produkter som tillhandahålls och vilken service man kan förvänta sig.
- Inredaren bör vara medveten om detta och noggrant utforma miljön utifrån de budskap man önskar signalera, berättar Kristina Bäckström. När man utformar miljön bör man också tänka på att kunder ofta är funktionellt orienterade, det vill säga gärna ser att produkterna är lättillgängliga, att miljön är överskådlig så att de snabbt och lätt kan hitta vad de söker och så vidare. När man inreder miljön bör man tänka på detta och skapa en miljö som både är funktionell och trevlig att vistas i.
Även ljus spelar en viktig roll. Enligt Kristina Bäckströms undersökningar är det viktigt att skapa en behaglig ljusmiljö. Allt i butiken behöver inte vara upplyst. Belysningen ska framhålla butikens produkter, samtidigt som den ska vara behaglig att vistas i.
Odd Molly vill visa upp sig
Marco Checchi från BSK Arkitekter inredde Odd Mollys nya butik i Stockholm. Butiken är känd för sina vågade färger och, den öppna och lyxiga inredningen med sittplatser där besökarna kan sätta sig för att inte bara prova kläder, utan även för att mötas. Interaktionen mellan människor var något som Marco ville möjliggöra genom butikens inredning.
- Meningen för den här butiken är att skapa någon sorts mötesplats för deras kunder. I grund och botten handlar alla butiker om att sälja sina produkter, men här vill man skapa en mötesplats. Det handlar om att låta kunden stanna lite längre. Det här är ett sätt att visa upp hela sin kollektion. Det primära målet är inte att öka vinsten, utan att befästa varumärket. Så tänker man kanske inte när man öppnar sin tjugonde butik, men definitivt när man öppnar sin första.
Bouqerian vill förmedla värme
Bouqerian är en nyöppnad restaurang i Mood-gallerian i Stockholm. Johanna Munck af Rosenschöld från Tengbom Arkitekter berättar att tanken var att restaurangen skulle kännas ombonad, varm och tidlös. Den öppna ätsalen skulle genomsyras av en spansk, härlig, känsla, där man möts över mat och vin.
- Vi har tittat mycket på det spanska. Inredningen ska spegla en helhet av maten och hela upplevelsen ska vara ett. Valet har kommit av äktheten och genuiteten. Vi har försökt tänka på det som en morgondagens klassiker, hållbarhet och tidlöshet, en skön krogstämning.
Mycket tanke har legat bakom färgvalet. Två färgtoner dominerar inredningen. Innertaket går i en turkosgrön kulör och väggarna är lejongula. Röda metallfärger som koppar och mässing bidrar till känslan av en ombonad värme.
- De två kulörerna hjälper varandra. Takets turkosgrönblåa ton gör att de lejongula väggarna upplevs varmare. Och de varma väggarna framhäver kulören i taket, vilket skapar rymd. Det finns även en referens med takfärgen till det grafiska materialet. Detta kontrasteras och kompletteras av sträckmetallplåtarna av koppar i taket.