Det råder hård konkurrens om kunderna utanför gallerior och butiker. Med hjälp av ljussättningar och öppna entréer i glas tävlar köpcentrumen om att locka in besökare. Men det finns också de butiker som avviker från de vanliga hjälpmedlen och lockar sina kunder på ett mer annorlunda sätt.
Jonas Tapio, vd på Kista Galleria, berättar hur tankebanorna gick när entrén till deras köpcentrum i Stockholm utformades.
- Antingen väljer man att överbelysa entrén i sig, eller bara logotypen. Vi valde det sistnämnda. Entrén blev en naturlig del av omgivningen, samtidigt som den utmärkte sig för förbipasserande människor, säger Jonas Tapio.
Rebell bland entréer
De flesta köpcentrum och butiker följer dessa riktlinjer, menar Jonas Tapio, men det finns undantag. Klädesbutiken Hollister i Gallerian i Stockholm går emot alla traditionsenliga regler som resten av Sverige förlitar sig på. Butiksfasaden, som föreställer ett hus, sticker ut från mängden - men inte tack vare ljussättningen.
- Tvärtom är det brist på ljus vid Hollisterbutikens entré. De har ett omvänt tankesätt som snarare förlitar sig på att den annorlunda husfasaden ska fungera som ett landmärke i Gallerian, fortsätter Jonas Tapio, som menar att det är en intressant men annorlunda teknik.
Personlig touch
Emporia köpcentrum i Malmö är ännu ett köpcentrum vars entré utmärker sig utöver det vanliga. Byggnadens entré vänder sig mot Hyllie torg med station och skall locka besökarna in i köpcentrumet. Detta krävde en tydlig och speciell entré, förklarar Joakim Lyth, arkitekt på Wingårdhs arkitektkontor.
- Entrén sätter tonen för resten av byggnaden. Fasaden är utförd av dubbelkrökt bärnstensfärgat glas och ska vara välkomnande och som en omhändertagande gest ska den leda in besökarna in i köpcentrumet. Bakom fasadens glas finns ett ljusspel som rör sig över entrén - en dynamisk form förstärks av ett dynamiskt ljus, säger Joakim Lyth.
Äldsta gallerian vittnar om framtiden
Sedan invigningen av Gallerian i Stockholm på 70-talet, har köpcentrumet genomgått stora förändringar. Under 2004 byggdes hela Gallerian med sina 10-tal entréer om. Ingångarna blev mer välkomnande medan gångstråken blev öppnare, ljusare och mer överskådliga. Förändringarna i Sveriges första galleria tyder på att framtiden för köpcentrumens utseende kommer att se allt ljusare ut.