Prefabricerat byggande: Prefabtillverkning på väg mot högvarv

Färdiga prefabricerade betongelement sätts samman och blir en kåk. Foto: Gripen Betongelement AB.
Färdiga prefabricerade betongelement sätts samman och blir en kåk. Foto: Gripen Betongelement AB.
Gripen Betongelement riktar sig in på att få fram ett standardiserat system. Bild från byggandet av kvarteret Banvallen 6 i Hovshaga Centrum i Växjö. Foto: Gripen Betongelement AB.
Gripen Betongelement riktar sig in på att få fram ett standardiserat system. Bild från byggandet av kvarteret Banvallen 6 i Hovshaga Centrum i Växjö. Foto: Gripen Betongelement AB.
Visionbild på kvarteret Banvallen 6 i Hovshaga Centrum i Växjö. Ett projekt där Gripen Betongelement står för en del av materialet. Bild: GBJ Bygg AB.
Visionbild på kvarteret Banvallen 6 i Hovshaga Centrum i Växjö. Ett projekt där Gripen Betongelement står för en del av materialet. Bild: GBJ Bygg AB.

Projektpresentation i samarbete med AKTUELLA BYGGEN 

Produktionen av prefabricerade byggmaterial går på högvarv. Till och med till sådan grad att de stora bolagen har svårigheter att mäkta med det behov som finns. Det ger förstås möjligheter för mindre bolag att ta en bit av kakan. Ett av dem är Gripen Betongelement.



Vi ser att det händer en hel del just i branschen, de stora bolagen ligger på en produktionsnivå som gör att de har svårt att med mer och det ger oss möjligheter för lite fler marknadsandelar. På det sättet kan vi få igång en omsättning och investera i fabriken för att höja vår produktionsmöjlighet, säger Peter Fallesen, projektledare på Gripen Betongelement.

Rent trendmässigt blir mer och mer prefabricerat byggande. Många bolag vill minimera antalet moment på en byggarbetsplats. Men det finns ett par utmaningar, menar Peter Fallesen. Och det är punkter som planering och framförhållning.  

– Vi får samtal från väldigt många entreprenörer som vill ha prefabricerade element och som vill ha det innan sommaren 2017. Och, det är ganska svårt idag med det tryck som finns i de flesta fabrikerna, säger Peter Fallesen.



Till detta tillkommer dessutom ledtiderna när det gäller projektering och producering.

Peter Fallesen tror själv att det möjligtvis kan bero på bolag med mindre erfarenhet eller de bolag som blivit upphandlade i ett sent skede och som inte har diskuterat leveranstider med slutkund.

– Så planering och framförhållning är nog den stora frågan idag, säger Peter Fallesen

En lösning kan vara, som Peter Fallesen ser det, är att det gäller att byggbolag och entreprenörer väljer ett byggsystem som de känner sig trygga med och sedan håller sig till. På det sättet arbetas det in en rutin kring exempelvis planering och leveranstider.

 

Tunga transporter en fortsatt miljöbov

På miljöfronten är det sedan länge känt att betong har en bra hållbarhet och att mycket av material som finns i en betongvägg kan återvinnas. Men problemet är att betongen fortfarande fraktas med tunga transporter från fabrikerna. Dessutom ligger Gripen Betongelements fabriker i Polen, vilket innebär en längre resa när produkterna ska skickas till Sverige.

– Gällande transporter så är det lastoptimering och trailerförflyttning som kan vara avgörande för att minska antalet transporter samt producera mer produkter med lätt ballastmaterial exempelvis leca, säger Peter Fallesen.

 

Bifogar bild på pågående projekt samt Arkitektens vision – Banvallen, Växjö

Arkitektoniska finesser bortprioriterade

Inom prefabriceringsbranschen finns det bolag som riktar in sig på att producera med skräddarsydda lösningar, främst för arkitekter. Men det är inte någon väg som Gripen Betongelement kommer att ta.

– Det finns hela tiden en break-even med kostnaden gentemot arkitektoniska visioner mot möjligheten att producera enkelt, säger Peter Fallesen.

Enkelt sett är det både en kostnadsfråga och en produktionsfråga. Med skräddarsydda lösningar kan svårigheter uppstå i produktionen. Därför riktar sig Gripen Betongelement mot ett standardiserat system.

Man får köra standardiserat, det kanske låter tråkigt, men man sparar en hel del på det. Sedan ska man inte sticka under stol med att det är bra att arkitekter jagar liv i fasader. Men för att få liv i fasaderna får man göra på ett annat vis, säger Peter Fallesen.

Peter Fallesen konstaterar också att om det bara är ett gott samarbete i alla led, från arkitekt till konstruktör till leverantör till entreprenör hela vägen, så kan bra lösningar tas fram.

– Det är svårt att vara reaktiv inom prefab, vi måste arbeta proaktivt hela tiden, säger Peter Fallesen.  

 

Kapacitetsökning för att möta marknaden

Framöver för Gripen Betongelement är att man investerar i sina fabriker för att kunna öka produktionskapacitet. Detta för att möta den i nuläget aktiva byggmarknaden.

Då de flesta producenter är fullbelagda längre tid framöver finns nu möjlighet för små aktörer att ta plats. Men det sker inte bara produktion i Sverige.



– Det finns producenter även Tyskland, Lettland och Litauen, som de flesta entreprenader vänder blickarna åt. Till och med vi får förfrågningar från Litauen, för att kunna leverera till Sverige. Jag skulle säga att det är ett högt tryck i branschen, inte bara i en region, säger Peter Fallesen.

 

Text: Axel Johansson